مقالات

فواید پودر کاکائو برای سلامتی

فواید پودر کاکائو بر سلامتی ما

چرا پودر کاکائو؟

فواید پودر کاکائو بر هیچکسی پوشیده نیست ولی پودر کاکائو و تاریخچه پودر کاکائو چیست؟

پودر کاکائو بومی مناطق گرمسیری آمازون است و مزایای شگفت انگیز برای سلامتی بسیاری دارد. کاکائو از لوبیای داخل غلاف هایی بدست می آید که روی درخت کاکائو می روید. درختان کاکائو در حدود ۵۰۰۰ سال پیش در آمریکای جنوبی پیدا شدند و اکنون در مناطق استوایی سراسر جهان پیدا شوند و دانه های این درختان به منظور تهیه پودر کاکائو برداشت می شوند.

دانه های کاکائو قبل از اینکه به صورت پودر کاکائو یا کاکائو در بیایند، از طریق فرایند تخمیر، طعم و بافت آنها تغییر می کنند. برای ایجاد پودر کاکائو، پردازش های دمایی بسیار بالایی روی دانه های کاکائو اعمال می شود که باعث ایجاد طعم دلپذیر و شیرینی آن می شود که مردم در کالاهای پخته شده یا کاکائو گرم از آن لذت می برند.

تلخی پودر کاکائو نسبت به کاکائو اصلی کمتر است، اما در حین فرآوری مقداری از ارزش غذایی خود را از دست می دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

شما می توانید این محصول را به صوردت دم کرده هم استفاده کنید و جالب است بدانید دم کرده این محصول به مراتب فواید بیشتری نسبت به قهوه دارد.

اگه مایل هستید می توانید مقاله مزایای دم کرده پودر کاکائو نسبت به قهوه را مطالعه کنید.

فواید پودر کاکائو برای سلامتی

آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها

کاکائو مملو از فلاونوئیدها است که بخشی از خانواده آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند. فلاونوئیدها با مراقبت از سیستم قلبی – عروقی بدن برای ما مفید هستند و ممکن است به کاهش خطر سکته، آسم، سرطان و بیماری های قلبی کمک کنند. هر گرم کاکائو، ۴۳.۶ میلی گرم فلاونوئید دارد. از آنجا که کاکائو مملو از آنتی اکسیدان است، ممکن است به کاهش اثرات پیری نیز کمک کند و به شما کمک کند تا جوانی و نشاط بیشتری داشته باشید. آنتی اکسیدان ها همچنین دارای اثرات ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش التهاب و بازگرداندن تعادل به بدن کمک کنند.

اثرات ضد افسردگی کاکائو

شما می توانید کاکائو ارگانیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتواند باعث ترشح هورمون های شادی آور و بالا بردن روحیه شما شود. کاکائو حاوی فنیل اتیل آمین است که به عنوان یک ماده ضد افسردگی طبیعی برای مغز عمل می کند. به همین دلیل است مصرف یک شکلات کاکائویی در اواسط روز می تواند بسیار مفید باشد. اگرچه باید گفت خوردن کاکائو غیر ارگانیک با سایر مواد مضر اضافه شده به آن، ممکن است بیش از فواید ضرر داشته باشد.

کمک به بهبود قدرت و سلامت مغز

فلاوانولهای موجود در کاکائو به تولید اکسید نیتریک کمک می کنند، این ترکیب به انبساط رگ های خونی کمک می کند و جریان خون را در مغز شما بهبود می بخشد. آنها همچنین به تولید سلول های عصبی در مغز کمک می کنند. کاکائو به شما کمک می کند تا قدرت مغز خود را تقویت کنید و افزودن آن به وعده ناهار کمک می کند از مه مغزی ساعت ۳۰: ۳ جلوگیری کند.

بسیاری بر این باورند که مصرف پودر کاکائو و کاکائو برای کودکان مضر است! شما می توانید در مقاله فواید پودر کاکائو برای کودکان در این مورد بیشتر بخوانید تا متوجه شوید که این ماده با ارزش غذایی چقدر در رشد کودک شما موثر خواهد بود.

کمک به کنترل وزن

شیر شکلات معمولی به دلیل وجود مواد افزودنی، شکر، مواد فرآوری شده و چربی های بد، به کاهش وزن کمک نمی کند. با این حال، اگر شکلات ارگانیک ۸۰٪ مصرف می کنید باید بدانید که ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

گفته شده است که کاکائو به کاهش اشتها (با کمک به احساس سیری)، افزایش اکسیداسیون چربی، کاهش التهاب و تنظیم میزان مصرف انرژی کمک می کند. اگر از خود می پرسید که پودر کاکائو برای چه مفید است و به دنبال روش هایی برای کمک به حفظ یا کاهش وزن خود هستید، بهانه خوبی برای به استفاده از برخی از دستورالعمل های شکلات خانگی سالم خواهید داشت.

کاکائو حاوی منیزیم است

منیزیم برای بسیاری از واکنشهای طبیعی بدن ضروری است. کمبود منیزیم می تواند باعث افزایش کلسترول، ضربان قلب نامنظم، گرفتگی عضلات، ضعف عضلانی و خستگی شود.

مشخص شده است که منیزیم به کاهش درد عضلات بعد از تمرین کمک می کند. دلیل این امر این است که منیزیم علاوه بر کمک به آامش عضلات به مدیریت سیگنال های عصبی – عضلانی و انقباضات عضلانی کمک می کند.

از مزایای پودر کاکائو این است که منیزیم موجود در کاکائو همچنین می تواند به تسکین و درمان میگرن های ناخوشایندی که هر از گاهی می گیریم، کمک کند. با ورود کاکائو به رژیم غذایی منظم قطعا میگرن کمتری را تجربه می کنید.

دریافت منیزیم کافی از طریق رژیم غذایی برای احساس سلامتی و انرژی لازم است. توصیه می شود که زنان ۱۸ تا ۵۰ سال بین ۳۲۰ میلی گرم تا ۳۶۰ میلی گرم کاکائو در روز مصرف کنند.

جذب کلسیم و سلامت استخوان

از آنجا که پودر کاکائو حاوی منیزیم است، ممکن است به جذب کلسیم کمک کند، بنابراین به سلامت استخوان ها کمک می کند و احتمال پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و سنگ کلیه را کاهش می دهد. اگر از مکمل های کلسیم استفاده می کنید، افزودن منیزیم در رژیم غذایی به سوخت و ساز مناسب کلسیم کمک می کند. این یکی از بزرگترین فواید پودر کاکائو می باشد.

تاثیر کاکائو بر دستگاه گوارش

افزودن کاکائو به رژیم غذایی می تواند با تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، کاهش اثرات یبوست و تخفیف علائم اسهال، به سیستم هضم و جذب کمک کند. کاکائو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر در هر وعده است. فیبر با تمیز کردن و سالم نگه داشتن روده بزرگ به سیستم هضم کمک می کند. با افزودن پودر کاکائو به یک شیک پروتئینی یا پاشیدن آن روی برخی از میوه های شیرین، می توانید به راحتی به وعده روزانه خودتان فیبر اضافه کنید.

تاثیر کاکائو بر سیستم های ایمنی، غدد درون ریز و عصبی

پودر کاکائو برای سیستم ایمنی و عصبی بسیار مفید است. فلاونوئیدهای موجود در پودر کاکائو در صورت نیاز به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. اگر احساس ناخوشی می کنید افزودن پودر کاکائو به یک نوشیدنی یا میان وعده می تواند سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با بیماری تقویت کند.

کاهش التهاب

راه دیگری که پودر کاکائو می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد، کاهش التهاب است. التهاب زمانی اتفاق می افتد که بدن شما برای مقابله با یک مهاجم مانند ویروس یا باکتری به کمک نیاز دارد. با این حال، هنگامی که بدن شما سعی می کند آسیب های خود را برطرف کند، التهاب نیز رخ می دهد.

التهاب غالباً با اختلالات ایمنی مختلف مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروزیس همراه است. التهاب هنگام ابتلا با هر یک از این اختلالات خود ایمنی می تواند دردناک باشد. افزودن پودر کاکائو به رژیم غذایی می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

پیشگیری از دیابت نوع ۲

یکی دیگر از فواید پودر کاکائو تنظیم انسولین و افزایش توانایی بدن در پاسخ به انسولین به سیستم غدد درون ریز است. این مسئله به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد، زیرا عدم پاسخ یا تولید انسولین باعث شروع دیابت نوع ۲ می شود.

منبع مقاله فوق وب سایت Healthline می باشد.