مقالات

معرفی انواع مختلف از پودر کاکائو

انواع مختلف از پودر کاکائو
cacao powder and hot chocolate

۸ نوع مختلف از پودر کاکائو و طریقه استفاده از آن

به گزارش  ScienceDirect، در حالی که برخی از نانوایان فکر می کنند که استفاده از شکلات همیشه به استفاده از پودر کاکائو در دستور العمل های کیک پزی ترجیح داده می شود، پودر کاکائو در واقع غلیظ ترین شکل شکلات است. در این مقاله با انواع مختلف از پودر کاکائو آشنا خواهیم شد.

پودر کاکائو از تخمیر و برشته کردن دانه های کاکائو به دست می آید که سپس تحت فشار قرار داده می شود تا کره کاکائو از بین برود و در نهایت پودر کاکائو باقی می ماند.

کاکائو حاوی مواد مغذی گیاهی از جمله آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. به گفته کتابخانه ملی پزشکی کشور امریکا، حتی می تواند اثرات مفیدی بر مقاومت به انسولین، سلامت قلب و عروق و خلق و خو داشته باشد.

در حالی که پودر کاکائو برای پخت انواع کیک و شیرینی عالی است، می توان از آن در فراستینگ، سس ها و حتی در برخی از غذاهای خوش طعم نیز استفاده کرد.

تفاوت عمده در انواع پودر کاکائو

در دسته بندی پودر کاکائو، یکی از تفاوت هایی که باید از آن آگاه بود محتوای چربی است. یکی از تفاوت ها در دسته بندی پودر کاکائو درصد محتوای چربی آن است . غالبا برندهای تولید کننده پودر کاکائو هلندی دارای چربی، عطر و طعم بهتری نسبت به برندهای ترکی می باشد.

انتخاب پودر کاکائو مناسب برای دستور پخت، کلید موفقیت یک سرآشپز در تولید یک محصول با کیفیت و طعم بی نظیرمی باشد.

تفاوت‌های شیمیایی در پودر کاکائو وجود دارد که می‌تواند بر نحوه واکنش آن با سایر مواد تأثیر بگذارد، و اگر به صورت نادرست استفاده شود، می‌تواند منجر به کاپ‌کیک‌های تلخ، کیک‌های بیش از حد خشک و براونی‌های خشک و شکننده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هشت نوع پودر کاکائو و نحوه بهترین استفاده از آنها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

در صورت نیاز به مطالعه بیشتر، می توانید مقاله عوامل موثر بر کیفیت پودر کاکائو را مطالعه بفرمایید.

cacao-alkalized-powder
natural cacao powder
Natural cocoa powder

پودر کاکائو طبیعی

پودر کاکائو طبیعی، روشن ترین رنگ را در بین تمام پودرهای کاکائو دارد زیرا قلیایی نشده است و ته مزه های ترش، تلخ و قابض طبیعی ایجاد می کند. به گفته مجله  Science Direct، پودر کاکائو طبیعی دارای پلی فنول‌هایی است که پودر کاکائو را به یک غذای سالم تبدیل می‌کند و تلخی طبیعی آن می‌تواند شیرینی را در دستور العمل‌ها متعادل کند. اگر در دستور پخت آمریکایی به پودر کاکائو اشاره شده است، منظور پودر کاکائو طبیعی می باشد.

جوش شیرین، که قلیایی است، با این اسیدیته واکنش نشان می دهد و به محصولات پخته شده شکلاتی شما رشد مناسبی می دهد. محتوای چربی پودر کاکائو طبیعی می تواند به طور گسترده ای از ۱۰ درصد چربی تا ۱۲ درصد متفاوت باشد.

همچنین می توان از آن در فراستینگ و برای روشن تر کردن رنگ کاکائو داغ با طعم میوه ای و تلخ استفاده کرد.

Dutched cocoa powder

پودر کاکائو هلندی

پودر کاکائو هلندی شده با استفاده از شستشوی کربنات پتاسیم قلیایی شده است که منجر به طعم های عمیق تر و خاکی تر و همچنین رنگ تیره تر می شود. به گزارش مجله ساینس دایرکت، فرآیند «هلندی» که منجر به این پودر کاکائو با طعم ملایم‌تر با نت‌های کارامل‌مانند می‌شود، به افتخار خالق این تکنیک، سازنده شکلات هلندی کنراد ون هوتن، نام‌گذاری شده است.

در حالی که بسیاری از دستور العمل ها به پودر کاکائو طبیعی نیاز دارند، پودر کاکائو هلندی را در دستور العمل هایی خواهید یافت که علاوه بر جوش شیرین شامل پودر بیکینگ نیز می شود یا در دستور العمل هایی که یک ماده اسیدی برای واکنش با عامل افزایش دهنده قلیایی ایجاد می کند.

مقدار چربی پودر کاکائو هلندی بسته به نوع پودر متفاوت است، اما به طور کلی در سطح بالاتری قرار دارد و بین ۲۰ تا ۲۲ درصد متغیر می باشد.

پودر کاکائو هلندی را می توان برای کیک شکلاتی، کلوچه و براونی استفاده کرد تا از باقی ماندن پوشش سفید روی محصولات پخته شده تیره تر جلوگیری شود. دستور پخت هایی که به پودر کاکائو هلندی نیاز دارند رنگ تیره تر و طعم بدتری دارند. طعم خاکی‌تر و ملایم‌تر پودر کاکائو هلندی، آن را برای تقویت وعده‌های غذایی خوش‌مزه مانند فلفل بسیار مناسب می‌کند.

dutched cocoa powder
rouge or red cocoa powder
Rouge or red cocoa powder

پودر کاکائو روژ یا قرمز

پودر کاکائو روژ یا قرمز نوع دیگری از پودر کاکائو هلندی است. پودر کاکائو قرمز در مقایسه با پودر کاکائو معمولی هلندی بیشتر قلیایی می شود و PH بالاتری دارد، اما به اندازه پودر کاکائو سیاه قلیایی نمی شود. پودر کاکائو قرمز به دلیل فرآیند قلیایی هلندی، رنگ مایل به قرمز عمیق و شرابی دارد. گیتارد، یک برند شکلاتی که پودر کاکائو روژ محبوب و با رتبه بالایی را تولید می‌کند، می‌گوید که این پودر کاکائو طعمی تلخ در شیرینی‌ها و محصولات پخته‌شده مانند کیک دارد که احتمالاً تا حدودی به دلیل محتوای چربی ۲۰ درصدی آن است.

یکی دیگر از برندهای تولید کننده پودر کاکائو قرمز، کینگ آرتور بیکینگ، پیشنهاد می کند از آن در فراستینگ ها و سس های شکلاتی استفاده کنید تا به دنبال «طعم شکلاتی» باشید.  این پودر کاکائو حاوی ۲۲ تا ۲۴ درصد چربی است. در حالی که کیک قرمز مخملی معمولا به پودر کاکائو طبیعی (که با فرایند هلندی قلیایی نشده است) متکی است، پودر کاکائو قرمز همچنین می تواند رنگ قرمزی به دستور العمل های حاوی اسیدی بدهد.

Double-Dutched or double-dark cocoa powder

پودر کاکائو دابل داچ یا پودر کاکائو سیاه

پودر کاکائو Double-Dutch بدون توقف در پروسه قلیایی شدن مانند پودر کاکائو قرمز، یک پودر کاکائو ترکیبی است. پودر کاکائو هلندی و پودر کاکائو سیاه را برای ایجاد طعم شکلات تیره استفاده می کنند.

با مخلوط کردن پودر کاکائو سیاه (که می‌تواند به تلخی نزدیک شود و منجر خشک‌تر شدن محصولات پخته شود) با پودر کاکائو سنتی هلندی، پودر کاکائو دوبل هلندی طعم شکلاتی عمیقی را بدون اشکالات استفاده از پودر کاکائو سیاه خالص ایجاد میشود.

بسته به نسبت پودر کاکائو دابل داتچ در یک دستور غذا، می‌توان از آن برای پخت شیرینی‌های تیره‌تر که به رنگ‌های پودر کاکائو سیاه نزدیک می‌شوند نیز استفاده کرد،.

این پودر کاکائو حاوی ۱۶ تا ۱۸ درصد چربی می باشد و در محصولات پخته شده مانند براونی، کوکی ها و کیک ها برای طعم شکلاتی به خوبی عمل می کند.

double dutched or double dark cocoa powder
triple cocoa powder
Triple cocoa powder

پودر کاکائو سه گانه

پودر کاکائو سه گانه یکی دیگر از پودرهای کاکائو ترکیبی است که مزایای چندین پودر کاکائو مختلف را ترکیب می کند تا یک محصول همه کاره متعادل ایجاد کند. پودر کاکائو سه گانه از ترکیب پودر کاکائو هلندی، پودر کاکائو طبیعی و پودر کاکائو سیاه به دست می آید. این نوع پودر کاکائو منحصر به فرد است و به عنوان پودر کاکائو همه منظوره عالی است.

این پودر کاکائو غیر معمول تیره تر از کاکائو طبیعی یا پودر کاکائو هلندی به دلیل محتوای پودر کاکائو سیاه آن است. طعم های خاکی‌تر و ملایم‌تر پودر کاکائو هلندی با مقداری اسیدیته و طعم های شکلاتی از پودر کاکائو طبیعی، همراه با درصد متوسطی از چربی کاکائو در محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

می توان از آن به عنوان جایگزینی برای پودر کاکائو هلندی یا طبیعی استفاده کرد و آن را به یک افزودنی مفید برای آشپزی شما تبدیل می کند که می تواند در هر دستور غذایی استفاده شود.

پودر کاکائو هلندی Bensdorp

Bensdorp یک برند شکلات ۱۸۰ ساله هلندی است که پودر کاکائو با کیفیت بالا را با استفاده از دانه‌های کاکائوی غرب آفریقا تولید می‌کند. این پودر کاکائو به سبک اروپایی قلیایی شده و دارای طعم شکلاتی عمیق و رنگ تیره تر با رنگ کمی قرمز است.

می توان از آن به عنوان یک جایگزین در دستور پخت شیرینی ها استفاده کرد و به پودر کاکائو هلندی نیاز دارد که شامل جوش شیرین یا یک مقدار کم است.

پودر Bensdorp را می توان در براونی، کوکی ها، کیک ها و فراستینگ استفاده کرد. محتوای چربی بیشتر این پودر کاکائو (۲۲ تا ۲۴ درصد چربی) باعث می شود این گزینه طعم غنی تری داشته باشد که در کاکائو داغ و سایر دستور العمل های پخته نشده مانند سس hot fudge طعم عالی دارد.

bensdorp dutched cocoa powder
Black cocoa powder

پودر کاکائو سیاه

احتمالاً پودر کاکائو سیاه را در قفسه فروشگاه مواد غذایی معمولی خود پیدا نخواهید کرد. این ماده تخصصی نوعی پودر کاکائو هلندی است که بیشتر در معرض فرآیند قلیایی شدن قرار گرفته است و منجر به پودر کاکائو تیره با pH بسیار بالاتر از سایر انواع می شود.

پودر کاکائو سیاه یک عامل رنگ طبیعی غذایی است که برای تولید محصولات پخته شده تیره استفاده می شود. اگر از آن به عنوان جایگزین استفاده می کنید، بهتر است فقط مقداری از پودر کاکائو را در یک دستور پخت جایگزین کنید.

بهتر است از آن همراه با سایر پودرهای کاکائو استفاده شود، زیرا پودر کاکائو سیاه به تنهایی می تواند منجر به ترد شدن و خشک شدن محصول نهایی پخته شود. دلیل این می تواند تا حدودی به محتوای چربی پایین آن باشد که بین ۱۰ تا  ۱۴ درصد می باشد.

پودر کاکائو سیاه می تواند واقعا سیاه باشد، اما این بستگی به ارگانیک بودن یا نبودن آنها دارد. به گفته Weirdo Good، تولیدکننده کاکائو سیاه ارگانیک، مقررات ارگانیک فقط به مقادیر و انواع خاصی از عوامل قلیایی کننده اجازه می دهد تا پودر کاکائو سیاه را تولید کنند و از تیره شدن آنها به اندازه برندهای غیرارگانیک جلوگیری می کند. اگر فرآیند قلیایی شدن به اندازه کافی پیش برود، پودر کاکائو فوق هلندی می تواند به طعم تلخ و سوخته منجر شود.

Hot cocoa mix

کاکائو میکس شده

کاکائو میکس شده ترکیبی از پودر کاکائو شیرین نشده، شکر و معمولاً شکل شیر خشک است، اگرچه بسیاری از برندها بدون فاقد مواد لبنی هستند ولی  برخی از شرکت‌ها فرم پودری را ارائه می‌کنند.

کاکائو میکس شده در حالی که کاملاً خوشمزه است، فقط پودر کاکائو نیست و به طور کلی نباید از آن در پخت استفاده کرد زیرا حاوی مواد دیگری است که بافت و طعم محصولات پخته شده را تغییر می دهد. با این حال، کاکائو میکس شده را می توان در برخی از دستور پخت ها برای تقویت وافل، تهیه سس و موارد دیگر استفاده کرد.

خلاصه مقاله

پودر کاکائو دارای انواع مختلفی می باشد که با توجه به درصد چربی و درصد پردازش قلیایی رده بندی می شوند. صنایع غذایی ثانی همواره در تلاش بوده است تا با توجه به نیاز بازار داخلی نوع پودر کاکائو وارداتی را مشحص کند.

مقاله فوق ترجمه مقاله وب سایت tastingtable می باشد که می توانید در اینجا مطالعه فرمایید.